______________________________________________________________________________

CinemaScope Panavision Super 35

______________________________________________________________________________

Vítejte na Trainspotterových stránkách.

Najdete zde několik málo informacích o různých formátech obrazu, kinematografických obrazových procesech a několika společnostech, které se širokoúhlým obrazem zabývají.

Vztah mezi clonou objektivu a formátem obrazu. Povšimněte si, že akademický formát (4:3) má více z výšky snímaného pole, zatímco anamorfický proces (2,39:1) dokáže lépe využít jeho šířku.

Proč vlastně vzniklo tolik formátů? Důvod je prozaický: V 50. letech minulého století se objevil fenomén známý dodnes - televize. Ač obrazovky byly malinké, vypouklé s mizerným rozlišením a program taky nebyl takový jako dnes, přece jen postupně přitahovaly stále více diváků. A průměrná návštěva kina se zmenšovala. To se nelíbilo velkým hollywoodským studiím, která vyrazila do boje s barevným obrazem, sterofonním (a později vícekanálovým) zvukem a hlavně širokoúhlým formátem. Jenže každý proces měl své pro a proti a také hlavně šlo o peníze, o práva na používání apod. Zde je stručný přehled nejznámějších formátů seřazených podle poměru šířky obrazu k jeho výšce.

Vystřižený kus pozitivní kopie určené pro distribuci. Formát obrazu je 1,85:1 (všimněte si množství nevyužitého černého místa mezi jednotlivými okénky) a vlevo je k vidění optická zvuková stopa.

Filmová surovina: Je souvislý pružný, průhledný a ohebný pás (materiálem je dnes nehořlavý a pevný polyester, původně však nitrocelulóza, pak diacetylát celulózy a triacetylát celulózy) s nanesenou emulzní vrstvou, která obsahuje sloučeniny citlivé na světlo (haloidy stříbra u černobílého materiálu nebo různé sloučeniny citlivé na různé barevné složky, buď RGB nebo CMYK). Mezi podkladním pásem a emulzí (želatinou) je ještě nanesena pojící vrstva a na svrchní straně emulze je ještě tzv. antifrikční vrstava, chránící želatinu před nadměrným poškozením. Natočený negativní materiál se zpracovává v postprodukčních laboratořích, kde se vyrabějí i pozitivní kopie. Rozlišujeme filmy podle standardizované šířky: 8 mm, 16 mm, 35 mm a 65 mm resp. 70 mm, všechny opatřené po stranách souvislou perforací pro pohyb v drapákovém mechanismu. Mezi nejvýznamější výrobce patří (dnes i v minulosti) Eastman Kodak, Fujifilm, Agfa, Technicolor, ORWO aj.

Přehled nejznámějších kinematografických procesů
Název procesu
Aspect Ratio
Druh
Surovina
Země
Rok uvedení
Slavný film
Academy Ratio
1,37:1
Sférický
35 mm svisle
USA/Evropa
19. století
Občan Kane
Still Photo Ratio
1,5:1
Sférický
35 mm vodorovně
USA/Eastman Kodak
1923
-
Spherical
1,85:1
Sférický
35 mm svisle
USA
?
Mechanický pomeranč
VistaVision
1,85:1
Sférický
35 mm vodorovně
USA/Paramount
195x
Vertigo
Maxivision
1,85:1
Sférický
35 mm svisle
USA
1998
?
Showscan
2,0:1
Sférický
65 mm svisle
USA/Douglas Trumbull
?
Brainstorm
Todd-AO
2,21:1
Sférický
65 mm svisle
USA/Mike Todd
195x
Oklahoma!
Super Panavision 70
2,21:1
Sférický
65 mm svisle
USA/Panavision
195x
2001: Vesmírná odysea
Super Technirama 70
2,21:1
Sférický
65 mm svisle (kopie)
USA/Technicolor
195x
?
CinemaScope
2,55:1; 2,35:1
Anamorfický
35 mm svisle
USA/FOX
1953
Roucho
Techniscope
2,35:1
Anamorfický
35 mm svisle
Itálie
196x
Tenkrát na západě
Technirama
2,35:1
Anamorfický
35 mm vodorovně
USA/Technicolor
195x
?
Super 35
1,37:1+2,35:1
Anamorfický
35 mm svisle
USA
198x
Termináror 2
Panavision
2,39:1
Anamorfický
35 mm svisle
USA/Panavision
1956
Transformers
Anamorphoscope
2,66:1
Anamorfický
1926
35 mm svisle
Francie/Henri Chrétien
Rozdělávání ohně
Cinerama
2,68:1
Sférický
1951
3x 35 mm svisle
USA/Vahler
How the West was Won
Ultra Panavison 70
2,76:1
Anamorfický
65 mm svisle
1958
USA/Panavision
Ben Hur
Polyvision
4,0:1
Sférický
3x 35 mm vodorovně
1927
Francie
Napoleon
IMAX
1,37:1
Sférický
65 mm vodorovně
1967
Kanada
U2 3D

Zdroj Cinematographers a obrázky Wikipedie.