Společnost Panavision byla založena Robertem Gottschalkem a Johnem Richardem Moorem v roce 1953 se zaměřením na anamorfické doplňky objektivů projektorů1. Prvním výrobkem byl Super Panatar, který se připevňoval mezi objektiv a projektor a dokázal plynule měnit poměr stran anamorfovaného obrazu z 1,33:1 na 2,66:1, tedy něco jako zoom objektivu. Super Panatar se prodával za nějakých 1000 $, ale brzy byl nahrazen o něco dokonalejším Ultra Panaterem, který se pohodlněji připevňoval před objektiv projektoru a fungoval jako klasická předsádka. Malou revoluci ve filmové produkci přinesl Micro Panatar, který byl předsádkou optické kopírky. Taková kopírka s Micro Panaterem uměla vyrábět filmové kopie v libovolném nižším formátu z anamorfovaného materiálu2.
V druhé polovině 50. let se studio MGM shlédlo ve společnosti Panavision a rozhodlo se pro vytvoření systému MGM Camera 653 ve spolupráci s Panavisionem. Později si Panavision kamery přisvojil a přejmenoval na Ultra Panavision 70.
To už však Panavision začal plně operovat na trhu s předsádkami pro filmové kamery. Velké úspěchy zaznamenaly předsádky Auto Panatar a Ultra Speed Panatar, které dosahovaly lepších parametrů než konkurenční CinemaScope4 a rychle se staly oblíbenými mezi mnoha velkými produkčními studii.
Oficiálně prvním v procesu Panavision natočeným snímkem byl A Hole in the Head (1958), avšak opravdu prvním byl film Torpedo Run (1958), kde však byl titulcích jako kinematografický proces uveden CinemaScope5.
V roce 1958 při zkouškách u FOXova filmu The Diary of Anne Frank (1958) soutěžily CinemaScope a Panavision, ale vítězně z něj vyšel samozřejmě CinemaScope6, ačkoliv byl viditelně horší než konkurent. Až v roce 1966 přední FOXovi režiséři začali používat předsádky Panavisionu.
Paramount, jediné velké studio, které nepoužívalo do 60. let žádný anamorfický proces, začalo do svých titulků psát „Photographed in Panavision“ v průběhu 60. let.
Do roku 1970 byl standardem anamorfního Panavisionu poměr stran 2,35:1, od roku 1970 přešel na formát 2,39:1.
Dnes je Panavision jedním z nejznámějších a zároveň nejpoužívanějším výrobcem filmové optiky na světě. Zaměstnává něco okolo 1200 lidí s ročním obratem asi 233 miliónů $. Mezi známé produkty patří mj. filmové kamery Panaflex, digitální Genesis HD cameras, různé anamorfické i sférické objektivy a předsádky a filtry.
______________________
1 Pro promítání CinemaScope filmů.